میز گرد تغذیه

ویژه هر کسی که دنبال تبادل اطلاعاته.یکی از صندلیاش میتونه مال تو باشه!

 
تغذیه و دیابت - توصیه هایی برای دیابتی ها
نویسنده : سعیده حاجیعلی - ساعت ۱۱:۱٠ ‎ب.ظ روز دوشنبه ٥ اردیبهشت ۱۳٩٠
 

  

      تغذیه مهم و ضروری است

  همانطور که میدانید،مدیریت جدی قند خونتان(گلوکز) برای جلوگیری از عوارض بعدی  مانند نابینایی، قطع عضو و بیماری های کلیوی ضروری است. در حالی که دیابت اغلب نیازمند انسولین و یا داروهای خوراکی برای کنترل مناسب است،مهم است که به خاطر داشته باشید که تغذیه مناسب همچنین در درمان دیابت به همان اندازه مهم است. شما بدون تغییر رژیمتان نمی توانید به کنترل مناسبی در دیابتتان برسید.

  مدیریت غذایی، به شکل برنامه ی غذایی طراحی شده خصوصا برای شما،به شما در حفظ درجه ی گلوکز تا حد ممکن نزدیک به درجه ی نرمال و حفظ یا کم کردن وزنتان کمک خواهد کرد.

  مانند بسیاری از مردم ممکن است شما موفقیت زیادی در رژیم گرفتن در گذشته نداشته باشید و احساس نگرانی در مورد نیاز به برنامه غذایی برای باقی زندگیتان داشته باشید. می توانید شانس موفقیتتن را با داشتن یک تیم از متخصصان حفظ سلامت که برنامه ای برای مناسب سازی سبک زندگیتان طراحی می کنند،ارتقا دهید.


دستورالعمل ها برای آمریکایی ها در 1995

خلاصه ای از توصیه های کلی برای دیابتی ها

انواع غذا ها را مصرف کنید

انواع غذا ها را مصرف کنید

غذایی که می خورید با فعالیت فیزیکی خود تنظیم کنید

غذایی را که می خورید با انسولین،داروهای خوراکی و فعالیت فیزیکی خود تنظیم کنید

وزن خد را حفظ یا اصلاح کنید

وزن خد را حفظ یا اصلاح کنید

رژیمی با مقدار زیادی محصولات حبوباتی،سبزیجات و میوه ها انتخاب کنید

برای اضافه کردن فیبر تمام حبوبات، بنشن، میوه ها و سبزیجات را اضافه کنید

رژیم کم چرب،چربی یا کلسترول اشباع شده انتخاب کنید

میزان کالری چربی نباید بیشتر از 30% باشد،آنهایی که بیشتر از 10%هستند باید از چربی های اشباع شده باشد.

رژیمی متعادل در قند انتخاب کنید

از غذاهایی که در مقدار قابل توجهی قند دارند پرهیز کنید

رژیمی متعادل در نمک و سدیم انتخاب کنید

رژیمی محدود و متعادل در سدیم توصیه می شود

اگر نوشیدنی های الکلی مصرف میکنید، بسیار میانه رو باشید

اگر نوشیدنی هی الکلی مصرف می کنید،بسیار میانه رو باشید و یک رژیم شناس را در مورد متناسب کردن آن با برنامه غذاییتان ملاقات کنید.

     مشورت با یک رژیم شناس

  علاوه بر پزشکتان،عضو کلیدی تیم مراقبت از سلامتیتان یک رژیم شناس خواهد بود. رژیم شناس یک متخصص تغذیه است که امتحان مدرک تغذیه ای گذرانده است. برخی رژیم شناسان در امتحان اضافه ای برای گرفتن مدرک گواهی مربی گری دیابتی هاشرکت می کنند. برای شما مهم است که شخصی را انتخاب کنید که  در برنامه ریزی غذایی دیابتی ها تجربه داشته باشد. آنها به همراهی پزشک شما در حمایت شما در درمانها،غذاها و ورزش مورد نیازتان، نیاز خواهند داشت. آن ها همچنین قادر خواهند بود که شما را در خواندن برچسب های غذایی و تدارک دیدن آشپزی و راهنمایی های خرید از خواروبار فروشی همراهیتان کنند.

     سیستم های برنامه غذایی دیابتی ها

  در سیستم اصلی برنامه های غذایی وجود دارد، فهرست معاوضه ای و شمارش کربوهیدرات.با تیم مراقبت سلامتیتان ،شما سیستمی که نیازهای شما را بهتر برطرف خواهد کرد، انتخاب خواهید کرد. ممکن است قادر باشید که ترکیبی از چند سیستم برای انعطاف پذیری باشد انتخاب کنید.

  لیست های معاوضه ای شامل سه مقوله می شوند:

   -کربوهیدرات ها (شامل لیستی از نشاسته،میوه ها ،سبزیجات، شیر و دیگر کربوهیدرات ها مانند انواع دسرهای غذایی می باشد.)

  -گوشت و جانشین گوشت و

  -چربی ها

  در هر کدام از مقوله ها یک غذا با دیگری قابل تعویض است. میزان انرژی تامین شده توسط فرد مقدار مشخصی از غذا ضرورتا مشابه است. شما از مقوله های مختلف برای طراحی غذا و هله هوله هایتان انتخاب می کنید.

  در شمارش کربوهیدرات تمرکز بر میزان کربوهیدرات ها در غذایی است که  شما برای خوردن انتخاب می کنید. انسولین یا داروهای خوراکی شما باید با غذایی که مصرف می کنید، هماهنگ باشد. برنامه غذایی شما به شما خواهد گفت که چه مقدار کربوهیدرات انتخاب شده می توانید مصرف کنید، چه زمانی می توانید آن ها را بخورید. کربوهیدرات ها می توانند از هر نوع غذایی که شامل کربوهیدرات باشد، بیایند. در آغاز، این سیستم نیازمند آن است که شما به میزان زیادی در روز میزان قند خون خود را چک کنید، همانگونه که وزن و میزان غذایتان را چک می کنید.

heram ghazaie 

 

     از هرم غذایی دیابتی استفاده کنید

 هرم غذایی دیابتی  شش قسمت برای گروه های غذایی دارد. این بخش ها در سایز متفاوت اند. بزرگترین گروه (حبوبات، غلات وسبزیجات دارای نشاسته ) در پایین قرار دارند. این بدان معنی است که شما باید میزان بیشتری از حبوبات، غلات و سبزیجات دارای نشاسته نسبت به دیگر غذاها مصرف کنید. کوچکترین  گروه (چربی ها و الکل) در نوک هرم قرار دارند. این مسئله به شما می گوید که میزان بسیار کمی از این غذا ها باید مصرف کنید.

 از دیگر غذاها ی چربی،شیرینی جات و الکل روزانه استفاده کنید. مقدار پیشنهاد شده برای استفاده در هرم از هر گروه غذایی برای استفاده در نظر بگیرید. میزان دقیق دقیق مقداری را که شما نیاز دارید به اهداف دیابتتان،کالری ها و نیاز های تغذیه ای سبک زندگی وغذا های مورد علاقه تان بستگی دارد. مقدار مصرفی که باید از هر غذا و هله هوله در روز استفاده کنید را تقسیم کنید. هرم غذایی دیابتی را به خاطر داشتن این مزیت که به شما می گوید چه چیزی باید بخورید راحت تر می کند. برای داشتن برنامه ی غذایی سالم که بر نیاز های شما پایه ریزی شده است، شما باید با یک رژیم شناس با تخصص مدیریت دیابت کار کنید. 

      تهیه و ترجمه:H.Hajiali 

 

 


 
comment نظرات ()