میز گرد تغذیه

ویژه هر کسی که دنبال تبادل اطلاعاته.یکی از صندلیاش میتونه مال تو باشه!

 
طریقه صحیح رژیم‌گرفتن و کاهش وزن
نویسنده : سعیده حاجیعلی - ساعت ۱٠:۱۳ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ۳٠ آذر ۱۳۸٩
 

طریقه صحیح رژیم‌ گرفتن و کاهش وزن این است که این کار را به تدریج و در طول زمان انجام دهید و رژیم غذایی متعادلی با مقادیر کافی از غذاهای سالم داشته باشید.

نقل از انجمن قلب امریکا ، رژیم‌های غذایی که بر مبنای خوردن تنها یک نوع غذا هستند و کاهش سریع وزن را تبلیغ می‌کنند، ممکن است برای سلامتی شما خطرناک باشند.

loss weight

از جمله خطرات احتمالی ناشی از رژیم‌هایی این‌چنینی این‌ها هستند:

* کمبودهای تغذیه‌ای ناشی فقدان یک رژیم غذایی متعادل.
* فقدان فعالیت جسمی ناشی از تاکید مفرط بر رژیم غذایی، خطر بیماری قلبی را می‌افزاید.
* نبود تنوع غذایی ممکن است باعث خستگی و نومیدی فرد شو د و در نتیجه او تنها مدت کوتاهی می‌تواند رژیم غذایی‌اش را حفظ کند.
* محدودیت شدید در مصرف غذاها ممکن است به کار بستن و حفظ یک رژیم غذایی سالم را در آینده هم دچار اشکال کند.

چاقی، کاهش وزن سریع و استفاده از روش های لاغری سخت احتمال بروز سنگ صفرا را افزایش می دهند. افزایش کلسترول صفرا یا کاهش غلظت اسیدهای صفراوی در ایجاد سنگ صفرا موثرند.


تحرک کم از عوامل ایجاد سنگ می باشد و توصیه می شود که همه انسانها هر روز فعالیت های ورزشی یا پیاده روی داشته باشند و تا آنجا که امکان دارد، سبزیجات تازه مصرف کنند که هر یک از این موارد راه هایی برای داشتن یک رژیم غذایی اصولی است.

متاسفانه در پی رژیم های غیراصولی معمولا یک ماه پس از شروع برنامه رژیم لاغری ریزش مو اتفاق می افتد که علت آن کاهش ویتامین و مواد ریز مغزی ضروری بدن است.
البته ریزش مو در این مرحله برگشت پذیر است اما برای اینکه فرد کمتر دچار این مشکل شود بهتر است با شروع رژیم غذایی، روزانه یک عدد کپسول مولتی ویتامین مینرال مصرف کند.

یکی دیگر از مهمترین مشکلات کاهش وزن، یبوست است. ذکر این نکته ضروری است که یبوست مزمن باعث کند شدن کاهش وزن می شود. از جمله علل آن می توان به عدم تحرک کافی، کاهش حجم مواد غذایی دریافت شده، مصرف کم مواد فیبردار و سبزیجات، مصرف کم آب، فشارهای عصبی و کمبود ویتامین «ب» و کلسیم اشاره کرد. همچنین لازم به ذکر است که یبوست خود می تواند موجب هموروئید گردد.
برای برطرف شدن یبوست، انجام ورزش های مناسب و داشتن تحرک کافی، مصرف غذاهای فیبردار و حجیم و کم کالری، داشتن برنامه منظم روزانه برای پیاده روی، مصرف میوه های ملین نظیر انجیر، آلوچه و زردآلو، نوشیدن دو لیوان آب هنگام صبح ها، پرهیز از هرگونه فشار عصبی، مصرف ویتامین های گروه ب و مصرف روغن زیتون از بهترین اقداماتی هستند که می توان نام برد. از دیگر اثرات رژیم های غذایی غلط می توان به اختلال در قاعدگی اشاره کرد. ایجاد اختلال قاعدگی چند هفته پس از شروع رژیم غذایی و به دنبال کمبود ویتامین ها عادی است.
لذا خانم ها بهتر است، همزمان با شروع رژیم غذایی از مولتی ویتامین و نیز قرصآهن، اسیدفولیک و آمپول ب کمپلکس همراه با آمپول ویتامین ب ۱۲ استفاده کنند.

افتادگی شکم نیز یکی از عوارض کاهش وزن به دنبال رژیم های لاغری است که با کاسته شدن حجم شکم رخ می دهد و افتادگی و چین و چروک شکم را به همراه دارد. برای رفع آن، از شروع رژیم غذایی، باید هر روز سه بار در حالت ایستاده یا طی راه رفتن شکم خود را کاملا منقبض کرده و در این حالت به مدت یک دقیقه نگه داشت.
با انقباضات مرتب عضلا ت شکم پوست شکم از حالت افتادگی خارج می شود، حتی می توان پوست های اضافه را با انجام عمل جراحی هم برداشت.

جالب است بدانید، هر نوع کاهش سریع وزن در سن بالا ی ۳۰ سالگی موجب ایجاد چروک در پوست صورت می شود. اما اگر این کاهش وزن، طبق برنامه رژیمی دقیق و همراه با مصرف غذاهای پرچرب و خصوصا روغن زیتون باشد، پوست حالت خود را حفظ می کند و چروک های ظاهر شده به مرور زمان کاهش پیدا می کنند.
حذف وعده های غذایی:
استفاده از سه وعده غذایی در روز به طوری که از تمامی گروه های غذایی تشکیل شده باشند، ضروری به نظر می رسد.

استفاده از غذاهای کم چرب، سرخ نشده آب پز، کم نمک و استفاده نکردن از غذاهای کنسرو شده و آماده، وعده های غذایی سالمی را تشکیل می دهند که بهتر است این وعده ها به طور منظم و در ساعالت معینی صرف شود.

حذف وعده های غذایی و یا مصرف نامنظم آنها در ساعات نامشخص، تعادل بدن را بر هم ریخته موجب بروز بیماری می شود.

مصرف منظم وعده های غذایی به خصوص در دوره نوجوانی سبب پایه گذاری عادت به مصرف صحیح تمام وعده های غذایی در دوران بزرگسالی می شود.
سبزی های پرفیبر بهترین راه حل هستند، خوردن سبزیجاتی همچون شلغم قبل ازوعده های غذایی اصلی به دلیل دارا بودن فیبر بالا و کالری کم، موجب افزایش سوخت و ساز بدن و کاهش وزن افراد می شود. گاهی این تصور در بین افراد به وجود می آید که با مصرف نوع خاص سبزی وزنشان به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت به عنوان مثال برخلاف تصور برخی خانم ها، خوردن لوبیا سبز پخته و یا کلم آب پز شده نه تنها موجب کاهش وزن بدن نمی شود بلکه به دلیل دارا بودن کالری زیاد موجب افزایش وزن می شوند.
همه افرادی که رژیم می گیرند باید توجه داشته باشند آن چه که به کاهش وزن کمک می کند مصرف مواد غذایی پرفیبر و کم کالری است که با ایجاد سیری کاذب در فرد ضمن پرکردن معده، با افزایش کالری همراه نیست.

هر نوع رژیم غذایی چنانچه خود سرانه و به صورت عادت دائمی ادامه یابد علاوه بر ایجاد سوء تغذیه ، سلامتی فرد را نیز به خطر می اندازد اگر میوه ها و سبزی ها نباشند گروه بزرگی از ترکیبات شیمیایی گیاهی در انواع سبزی ها از سیر گرفته تا کلم و برگ های سبز چای پیدا شده اند که مشخص شده است، می توانند به وسیله جلوگیری از تخریب سلولی با انواع بیماری ها مبارزه کنند.

همچنین مشخص شده است یک رژیم غذایی پرفیبر می تواند کمکی باشد به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، فشار خون بالا ، چاقی، دیابت و سرطان.
پس چرا بسیاری از ما از خوردن برخی سبزی ها امتناع می وزیم؟

برای رفع این معضل، سعی کنید خودتان را به خوردن سبزی عادت دهید . روش هایی بیابید که این گیاهان را برای شما به غذایی لذیذ تبدیل کنند. دوست ندارید یک بشقاب پر از بامیه یا کلم بروکلی روبه روی شما باشد؟ مجبور نیستید اما سعی کنید به تنوع روی آورید و سبزی های مختلف را در سالا دها، سوپ ها و سس ماکارونی و غذاهای مختلف دیگر بگنجانید.

اگر چه تازه خوری بهترین کار است اما اگر میوه و سبزی تازه در دست نداشتید، می توانید از انواع کنسروی یا منجمد آنها استفاده کنید. سعی کنید به روش های جدیدی برای افزودن میوه به خوراکی های روزمره تان بیندیشید.

هر روز صبح را با یک نوع میوه مثل پرتقال یا سیب آغاز کنید.
هلو، گلا بی یا هندوانه را به وعده غذایی ظهر خود بیفزایید و میوه های تازه یا خشک را به عنوان شیرینی و تنقلا ت و میان وعده برگزینید.
* بسیاری از رژیم‌های با وعده کاهش سریع وزن بر برداشت‌های بی‌پایه‌ای تکیه می‌کنند که ممکن است بیش از نفع‌رساندن به شما آسیب بزنند


 
comment نظرات ()