میز گرد تغذیه

ویژه هر کسی که دنبال تبادل اطلاعاته.یکی از صندلیاش میتونه مال تو باشه!

 
فواید آهسته غذا خوردن
نویسنده : سعیده حاجیعلی - ساعت ۳:٥۳ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٢۳ آذر ۱۳۸٩
 

   آهسته غذا خوردن علاوه بر آنکه موجب کم خوری شده و از چاقی جلوگیری می کند،‌ باعث می شود شخص از غذای خود لذت بیشتری ببرد.

غذا خوردن


۱- کاهش وزن

مطالعه‌های بسیاری وجود دارند که رابطه‌ی بین آهسته غذا خوردن و مصرف کمتر کالری توسط بدن را تایید می‌کنند. با این کار، در واقع شما خواهید توانست بدون انجام دادن هیچ کار خاصی و بدون خوردن هیچ غذای متفاوتی، ۹ کیلوگرم در سال وزن کم کنید. این بدان دلیل است که تشخیص پر شدن شکم توسط مغز، به ۲۰ دقیقه زمان نیاز دارد. اگر سریع غذا بخوریم، ممکن است از نقطه‌ی سیری بگذریم و همچنان به خوردن ادامه دهیم. اما اگر آهسته غذا بخوریم، زمان کافی در اختیارخواهیم داشت تا متوجه شویم سیر شده‌ایم یا نه! پیشنهاد من به شما آن است که غذاهای سالم‌تری مصرف کنید، اما اگر به دنبال کاهش وزن هستید، آهسته غذا خوردن را باید مدنظر قرار دهید.

۲- از غذا خوردن لذت ببرید

اگر غذا خوردن سریع انجام شود، به سختی می‌توان از آن لذت برد. به فست فود و دسر زیاد علاقه دارید؟ ایرادی ندارد اما در صورتی که مقدار کمی از آن‌ها را به آهستگی بخورید.

در مورد این مسئله فکر کنید: دوست دارید انواع دسر، غذاهای سرخ کردنی، پیتزا و … را امتحان کنید؟ چون خوشمزه هستند؟ اگر آن‌ها را آهسته میل نمایید، به یک اندازه از مزه‌ی خوب آن‌ها لذت خواهید برد، در حالی که مقدار کمتری از آن‌ها وارد معده‌ی شما می‌شوند. ( نسبت به حالتی که تند می‌خورید) همچنین با آهسته غذا خوردن، احساس شادمانی و لذت بیشتری از خوردن غذاها خواهید داشت. غذا خوردن را به یک لذت تبدیل نمایید، و از انجام دادن آن بین فعالیت‌‌های استرس زا پرهیز کنید.

۳ – هضم بهتر غذا

اگر آهسته غذا بخورید، غذا را بهتر خواهید جوید، که این امر به هضم بهتر آن منجر خواهد شد. هضم شدن، در حقیقت فرآیندی است که از دهان آغاز می‌شود، پس هر چه قسمت بیشتری از کار را در آن‌جا انجام دهید، قسمت کمتری به معده واگذار خواهد شد. این امر به نوبه‌ی خود باعث خواهد شد که با مشکلات گوارشی کمتری روبرو شوید.

۴- استرس کمتر

خوردن آهسته‌ی غذا و توجه کردن به آن، می‌تواند نوعی تمرین برای “در لحظه زندگی کردن” باشد. بدین معنی که در آن لحظه به جای فکر کردن به کارهایی که بعد از غذا می‌خواهید انجام دهید، فقط بر روی غذایتان متمرکز شوید و به چیز دیگری فکر نکنید. وقتی که غذا می‌خورید، فقط باید غذا بخورید. این کار، استرس کمتر در زندگی و شادمانی طولانی‌تر را منجر خواهد شد. امتحان کنید!

۵- شورش بر علیه فست فود و زندگی سریع

زندگی سریع ما، یک زندگی بی‌قرار و پر از استرس و هرج و مرج است. این نوع زندگی، باعث می‌شود به غذاهای فست فود روی بیاوریم و آن‌ها را سریع بخوریم. این شیوه‌ی زندگی، ما را به انسان‌هایی مکانیکی، نا سالم، پر استرس و ناراحت تبدیل کرده است. در طول روز دائم عجله داریم و فعالیت‌هایی را بدون فکر کردن پشت سر هم انجام می‌دهیم. زمانی برای زندگی کردن و لذت بردن از آن نداریم، زمانی برای ارتباط با دیگران و انسان بودن، نداریم.

آهسته غذا بخورید و غذاهای فست فود را کنار بگذارید. در یک رستوران خوب غذا میل نمایید و یا حتی بهتر از آن، غذای مورد علاقه‌تان را در خانه درست کنید و از آن لذت ببرید. طعم زندگی را تجربه کنید!


 
comment نظرات ()