میز گرد تغذیه

ویژه هر کسی که دنبال تبادل اطلاعاته.یکی از صندلیاش میتونه مال تو باشه!

 
طریقه صحیح رژیم‌گرفتن و کاهش وزن
نویسنده : سعیده حاجیعلی - ساعت ۱٠:۱۳ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ۳٠ آذر ۱۳۸٩
 

طریقه صحیح رژیم‌ گرفتن و کاهش وزن این است که این کار را به تدریج و در طول زمان انجام دهید و رژیم غذایی متعادلی با مقادیر کافی از غذاهای سالم داشته باشید.

نقل از انجمن قلب امریکا ، رژیم‌های غذایی که بر مبنای خوردن تنها یک نوع غذا هستند و کاهش سریع وزن را تبلیغ می‌کنند، ممکن است برای سلامتی شما خطرناک باشند.

loss weight

از جمله خطرات احتمالی ناشی از رژیم‌هایی این‌چنینی این‌ها هستند:

* کمبودهای تغذیه‌ای ناشی فقدان یک رژیم غذایی متعادل.
* فقدان فعالیت جسمی ناشی از تاکید مفرط بر رژیم غذایی، خطر بیماری قلبی را می‌افزاید.
* نبود تنوع غذایی ممکن است باعث خستگی و نومیدی فرد شو د و در نتیجه او تنها مدت کوتاهی می‌تواند رژیم غذایی‌اش را حفظ کند.
* محدودیت شدید در مصرف غذاها ممکن است به کار بستن و حفظ یک رژیم غذایی سالم را در آینده هم دچار اشکال کند.

چاقی، کاهش وزن سریع و استفاده از روش های لاغری سخت احتمال بروز سنگ صفرا را افزایش می دهند. افزایش کلسترول صفرا یا کاهش غلظت اسیدهای صفراوی در ایجاد سنگ صفرا موثرند.


 
ادامه مطلب...
comment نظرات ()
 
 
فواید آهسته غذا خوردن
نویسنده : سعیده حاجیعلی - ساعت ۳:٥۳ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٢۳ آذر ۱۳۸٩
 

   آهسته غذا خوردن علاوه بر آنکه موجب کم خوری شده و از چاقی جلوگیری می کند،‌ باعث می شود شخص از غذای خود لذت بیشتری ببرد.

غذا خوردن


۱- کاهش وزن

مطالعه‌های بسیاری وجود دارند که رابطه‌ی بین آهسته غذا خوردن و مصرف کمتر کالری توسط بدن را تایید می‌کنند. با این کار، در واقع شما خواهید توانست بدون انجام دادن هیچ کار خاصی و بدون خوردن هیچ غذای متفاوتی، ۹ کیلوگرم در سال وزن کم کنید. این بدان دلیل است که تشخیص پر شدن شکم توسط مغز، به ۲۰ دقیقه زمان نیاز دارد. اگر سریع غذا بخوریم، ممکن است از نقطه‌ی سیری بگذریم و همچنان به خوردن ادامه دهیم. اما اگر آهسته غذا بخوریم، زمان کافی در اختیارخواهیم داشت تا متوجه شویم سیر شده‌ایم یا نه! پیشنهاد من به شما آن است که غذاهای سالم‌تری مصرف کنید، اما اگر به دنبال کاهش وزن هستید، آهسته غذا خوردن را باید مدنظر قرار دهید.

۲- از غذا خوردن لذت ببرید

اگر غذا خوردن سریع انجام شود، به سختی می‌توان از آن لذت برد. به فست فود و دسر زیاد علاقه دارید؟ ایرادی ندارد اما در صورتی که مقدار کمی از آن‌ها را به آهستگی بخورید.

در مورد این مسئله فکر کنید: دوست دارید انواع دسر، غذاهای سرخ کردنی، پیتزا و … را امتحان کنید؟ چون خوشمزه هستند؟ اگر آن‌ها را آهسته میل نمایید، به یک اندازه از مزه‌ی خوب آن‌ها لذت خواهید برد، در حالی که مقدار کمتری از آن‌ها وارد معده‌ی شما می‌شوند. ( نسبت به حالتی که تند می‌خورید) همچنین با آهسته غذا خوردن، احساس شادمانی و لذت بیشتری از خوردن غذاها خواهید داشت. غذا خوردن را به یک لذت تبدیل نمایید، و از انجام دادن آن بین فعالیت‌‌های استرس زا پرهیز کنید.

۳ – هضم بهتر غذا

اگر آهسته غذا بخورید، غذا را بهتر خواهید جوید، که این امر به هضم بهتر آن منجر خواهد شد. هضم شدن، در حقیقت فرآیندی است که از دهان آغاز می‌شود، پس هر چه قسمت بیشتری از کار را در آن‌جا انجام دهید، قسمت کمتری به معده واگذار خواهد شد. این امر به نوبه‌ی خود باعث خواهد شد که با مشکلات گوارشی کمتری روبرو شوید.

۴- استرس کمتر

خوردن آهسته‌ی غذا و توجه کردن به آن، می‌تواند نوعی تمرین برای “در لحظه زندگی کردن” باشد. بدین معنی که در آن لحظه به جای فکر کردن به کارهایی که بعد از غذا می‌خواهید انجام دهید، فقط بر روی غذایتان متمرکز شوید و به چیز دیگری فکر نکنید. وقتی که غذا می‌خورید، فقط باید غذا بخورید. این کار، استرس کمتر در زندگی و شادمانی طولانی‌تر را منجر خواهد شد. امتحان کنید!

۵- شورش بر علیه فست فود و زندگی سریع

زندگی سریع ما، یک زندگی بی‌قرار و پر از استرس و هرج و مرج است. این نوع زندگی، باعث می‌شود به غذاهای فست فود روی بیاوریم و آن‌ها را سریع بخوریم. این شیوه‌ی زندگی، ما را به انسان‌هایی مکانیکی، نا سالم، پر استرس و ناراحت تبدیل کرده است. در طول روز دائم عجله داریم و فعالیت‌هایی را بدون فکر کردن پشت سر هم انجام می‌دهیم. زمانی برای زندگی کردن و لذت بردن از آن نداریم، زمانی برای ارتباط با دیگران و انسان بودن، نداریم.

آهسته غذا بخورید و غذاهای فست فود را کنار بگذارید. در یک رستوران خوب غذا میل نمایید و یا حتی بهتر از آن، غذای مورد علاقه‌تان را در خانه درست کنید و از آن لذت ببرید. طعم زندگی را تجربه کنید!


 
comment نظرات ()
 
 
خواص شگفت انگیز ادویه های رنگارنگ
نویسنده : سعیده حاجیعلی - ساعت ۱٢:٤٦ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۳۸٩
 
هر ماده عطری با منشاء گیاهی جزو ادویه محسوب می شود، از زمان های قدیم تا به امروز انسان ها با اضافه کردن مقدار مختصری از ادویه جات، طعم و رنگ مواد غذایی خود را خوشایندتر می کنند.ادویه
 اکثر ادویه جات دارای خاصیت درمانی بوده و طبیعت آنها غالبا بسیار گرم است. این مواد ممکن است از پوست درخت (دارچین) ، میوه (فلفل) ، برگ (نعنا و ریحان) ، ریشه (زنجبیل) ، گل (زعفران و گلپر) یا دانه (جوز هندی و خردل) باشند که به اشکال مختلفی (خرد شده، پودر شده و درسته) برای طعم و رنگ دادن استفاده می شوند. در واقع تفاوت دستپخت آشپزها نیز با یکدیگردر استفاده از ادویه ها می باشد.
به طورکلی ادویه ها را باید به مقدار مختصری در غذا استفاده کرد که این مقدار می تواند اندکی ویتامین، مواد معدنی، فیبر و مواد شیمیایی که اغلب به شکل رنگدانه هاست داشته باشد که بسیار برای سلول های بدن مفید است. بسیاری از این رنگدانه ها مواد آنتی اکسیدان دارند که کارشان خنثی کردن رادیکال های آزاد و مضر بدن است. از طرفی ادویه جات با تحریک غدد بزاقی و غدد ترشحی معده منجر به افزایش اشتها و سهل الهضم شدن غذا می شوند و با خاصیت باکتریواستاتیکی خود می توانند از رشد باکتری ها جلوگیری کنند.
براساس تحقیقات به عمل آمده، پونه کوهی، آویشن، اکلیل کوهی، رازیانه، زردچوبه، گشنیز، زیره سیاه و سبز و ترخون موادی به نام <ترپنویید> دارند که می توانند بر ضد رشد توده های مضر عمل کنند و همچنین سبب کاهش چربی بد خون گردند. همچنین در آزمایشات مختلف، رنگ زرد زردچوبه را که از ماده ای به نام «کورکامین» تشکیل شده است عامل ضد آلزایمر شناخته اند و فلفل قرمز (پاپریکا) و زعفران را محرک سامانه دفاعی بدن می دانند و جوز هندی و میخک را ضد باکتری قوی معرفی نموده اند. همچنین دارچین را که بعد از فلفل و خردل پرکاربردترین ادویه به شمار می رود در مهار کردن بیماری قند بسیار کارآمد می دانند، لذا در بیشتر کشورهای غربی از دارچین در تهیه شیرینی و در ایران و کشورهای آسیایی در تهیه غذاهای گوشتی، خوراک ها، انواع پلوها و همچنین چای دارچین که یکی از انواع دمکردنی های ایرانی محسوب می شود، استفاده می کنند.
توجه:
 1- با وجود تمام خاصیت های استثنایی و مفید و عطر و بوی دل انگیز و طعم عالی ادویه جات استفاده از آنها باید در اندازه متعادل باشد زیرا بعضی از انواع آنها برای مبتلایان به التهاب معده و روده مضر است.
 2- انواع ادویه را در جای خشک و خنک و به دور از آفتاب و در ظروف شیشه ای نگهداری کنید. شیشه با مواد معطره ادویه فعل و انفعال نمی دهد.
 3- اگر می توانید ادویه ها را به شکل اصلی آنها نگهدارید و در زمان مصرف آسیاب کنید. به این ترتیب بیشتر طعم و عطرشان را حفظ می کنند.
 4- ادویه های آسیاب شده تا 6 ماه و دانه های کامل تا یک سال قابلیت نگهداری دارند.
 5- به دلیل آن که اکثر ادویه ها منشاء خاک دارند و به انواع میکروب های خاک آلوده هستند توصیه می شود از انواع استریل شده آنها در بسته بندی های بهداشتی استفاده کنید.
6- برای تقلب در ادویه ها خیلی چیزها را می توانند داخل ادویه کرده و به خورد مردم دهند، لذا اگر برایتان مقدورمی باشد سعی کنید ادویه را خودتان در خانه بکوبید.
 

 
comment نظرات ()
 
 
5ماده غذایی برای زیباتر شدن
نویسنده : سعیده حاجیعلی - ساعت ۳:٠٤ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ۱٠ آذر ۱۳۸٩
 

هدف از تغذیه درست رساندن بدن به حداکثر سلامت ممکن است اما اگر کنار آن زیبا هم شویم کسی اعتراض نخواهد داشت. خانم‌ها مبالغ هنگفتی را برای زیباتر شدن هزینه می‌کنند اما شاید باور نکنید مواد غذایی نظیر اسفناج، خشکبار، کرفس و حتی گوجه ‌فرنگی لوازم آرایش ارزانی هستند که می‌توانند شما را زیباتر کنند.

گوجه فرنگی

گوجه‌ فرنگی

گوجه‌ فرنگی به دلیل داشتن لیکوپن قرمزرنگ است. این ماده باعث می‌شود پوست انسان از یک حدی قرمزتر نشود. به صورت علمی به اثبات رسیده که این ماده از پوست در برابر آفتاب محافظت می‌کند. پس به جای استفاده از کرم‌های ضدآفتاب می‌توان مقدار بیشتری گوجه‌فرنگی خورد که حتی برای از بین بردن چین و چروک‌های پوست هم بسیار مفید است.


 
ادامه مطلب...
comment نظرات ()
 
 
مواد مغذی مهم در بدن چه مصرفی دارند
نویسنده : مینا تقی آبادی - ساعت ۸:۳٦ ‎ق.ظ روز دوشنبه ۱ آذر ۱۳۸٩
 

مواد مغذی مهم در بدن چه مصرفی دارند

در جدول زیر برخی از مهمترین ریز مغذی ها و عملکرد آنها در بدن انسان را می شناسیم.
مواد مغذی از طریق مواد غذایی در اختیار بدن قرار می کیرند و برای انجام صحیح اعمال بدن انسان لازم هستند.

 

مادة مغذی

 

 

استفادة عمده در بدن

درشت‌مغذی‌ها

 

کربوهیدرات‌ها،مواد نشاسته‌ای و قندهای ساده

تولید انرژی برای تنفس و اعمال حیاتی بدن، حرکت و گرم نگه‌داشتن و رشد و ترمیم بافت‌‌ها. مقداری از نشاسته و قند در بدن تبدیل به چربی می‌شوند.

کربوهیدرات‌ها،فیبرهای غذایی

فیبر موجب نرم شدن مدفوع و حجیم شدن آن می‌شود و مواد شیمیایی مضر را جذب می‌کند. همچنین به سلامت روده کمک می کند. فیبر هضم و جذب مواد مغذی را کند کرده و از چاقی جلوگیری می‌کند.

چربی‌ها

چربی منبع متراکمی از انرژی است و اسیدهای چرب مورد نیاز را برای رشد فراهم می‌کند. چربی به جذب بعضی از ویتامین‌ها کمک می‌کند.

پروتئین‌ها

برای ساختن سلول‌ها، مایعات بدن، آنتی‌بادی‌ها و سایر بخش‌های سیستم ایمنی کمک می‌کند. گاهی اوقات پروتئین‌ها برای تولید انرژی بکار می‌روند.

آب

برای تولید مایعات بدن مانند اشک، عرق و ادرار لازم است و فرآیندهای شیمیایی بدن در محیط آبی اتفاق می‌افتند.

ریزمغذی‌ها

 

آهن

برای ساخت هموگلوبین( پروتئین موجود در گلبول‌های قرمز که انتقال اکسیژن را به بافت‌ها بر عهده دارد) ضروری است. آهن به ماهیچه‌ها و مغز اجازه می‌دهد که به درستی کار کنند.

ید

برای ساخت هورمون‌های تیروئیدی که به کنترل عملکرد بدن کمک می‌کنند بکار می‌رود. ید برای تکامل مغز و سیستم عصبی جنین ضروری است.

روی

برای رشد و تکامل طبیعی بدن، برای تولید مثل و حفظ کارکرد درست سیستم ایمنی ضروری است.

ویتامین آ

برای پیشگیری از عفونت و حفظ کارکرد درست سیستم ایمنی لازمست. برای حفظ سلامت پوست، چشم‌ها و لایه‌های روده و شش‌ها ضروری است. برای دیدن در تاریکی نیز لازمست.

ویتامین‌های گروه ب

برای کمک به استفادة بدن از درشت‌مغذی‌ها برای تولید انرژی و سایر اهداف ضروری هستند.

فولات

برای ساخت گلبول‌های قرمز سالم و پیشگیری از آسیب به جنین بسیار ضروری است.

ویتامین ث

برای کمک به جذب تعدادی از اشکال آهن و از بین بردن مولکول‌های مضر در بدن و بهبود زخم‌‌ها بکار می‌روند.

 



 
comment نظرات ()