میز گرد تغذیه

ویژه هر کسی که دنبال تبادل اطلاعاته.یکی از صندلیاش میتونه مال تو باشه!

 
تبریک یلدا
نویسنده : مینا تقی آبادی - ساعت ٤:٤٥ ‎ب.ظ روز جمعه ۱ دی ۱۳٩۱
 

یلدا همگی مبـــــــــــــــــــــــارک


 
comment نظرات ()
 
 
 
نویسنده : مینا تقی آبادی - ساعت ۳:٠٥ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ۳٠ آذر ۱۳٩۱
 

رعایت اصول بهداشتی تغذیه به ویژه در ایام خاصی مانند شب یلدا
می تواند علاوه بر پیشگیری از بیماری های ناشی از تغذیه نادرست، این ساعات را به
زمانی برای توجه به ˈسلامتˈ ، تبدیل کند.

با توجه به اینکه تنقلات و خوراکی های شب یلدا حاوی مقادیر زیادی کالری است
بنابر این لازم است مردم به ویژه بیماران دیابتی نکات تغذیه ای را رعایت کنند.

بطور مثال گروه شیرینی و شکلات با انرژی و چربی بالا، سلامت بدن را به خطر می
اندازد و بهتر است که در ترکیب تنقلاب شب یلدا کمتر از آنها استفاده شود.

مدیرگروه تغذیه دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران درباره خوراکی های
شب یلدا به خبرنگار ایرنا می گوید: انار و هندوانه از جمله میوه هایی است که بیش از
میوه های دیگر در این شب مورد استفاده قرار می گیرد؛ مصرف میوه در هر زمان، بخشی از
نیازهای بدن به مواد معدنی و ویتامین های مختلف را تامین می کند.

دکتر ˈسیدضیاء الدین مظهریˈ افزود: نکته قابل توجه در تهیه میوه ها این است که
حتما باید تازه باشد؛ حتی میوه های کوچک و ارزان نیز سرشار از ویتامین و ترکیبات
موثر برای سلامت بدن است.


 
ادامه مطلب...
comment نظرات ()
 
 
یا حسین
نویسنده : مینا تقی آبادی - ساعت ٧:٠۸ ‎ب.ظ روز شنبه ۱۱ آذر ۱۳٩۱
 
دلت شبیه محرم،شبیه عاشوراست

                                           شبیه غربت آن مدفنی که ناپیداست

شبیه پنجره ای سرخ سرخ تا محشر

                                           که باز،رو به گرفته ترین دریاهاست


 
امام صادق (ع :
بَکَتِ السَّماءُ عَلَی الحُسَینِ أربَعینَ یَوْماً بِالدَّمِ.
آسمان چهل روز بر حسین (علیه السلام)، خون گریست.
 

 
comment نظرات ()
 
 
گفتگو با دکتر کیمیاگر:هورمون‌درمانی در باشگاه‌های بدنسازی، معجزه یا تقلب؟
نویسنده : مینا تقی آبادی - ساعت ٤:٠۳ ‎ب.ظ روز جمعه ٥ آبان ۱۳٩۱
 

15عدد تخم‌مرغ نیمرو یا آب‌پز، 5 عدد سفیده تخم‌مرغ، 4 لیوان شیر، 5 عدد موز، 250 تا 400 گرم گوشت قرمز، مکمل‌های پروتئینی و اسید آمینه.

این رژیم غذایی روزانه‌ای است که در برخی باشگاه‌های بدنسازی و پرورش اندام به ورزشکاران جوانی که بیشتر آنها زیر 20 سال سن دارند، توصیه می‌شود.
اما آیا واقعاً پیروی از رژیمی با این مقدار پروتئین و کالری توصیه شده به جوانان از روی اصول تغذیه و ورزش است یا نه؟
 

 
ادامه مطلب...
comment نظرات ()
 
 
دوازدهمین کنگره تغذیه ایران
نویسنده : مینا تقی آبادی - ساعت ۳:٥۸ ‎ب.ظ روز جمعه ٥ آبان ۱۳٩۱
 

 

دوازدهمین کنگره دو سالانه تغذیه ایران که بزرگترین گردهمایی علمی
دانش‌آموختگان تغذیه ایران به شمار می‌رود، 15 لغایت 18 آبان‌ماه 1391 به همت انجمن
تغدیه ایران و دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اصفهان، در شهر اصفهان
برگزار خواهد شد. محورهای این همایش عبارتند از:

تغذیه از سلول تا جامعه

امنیت غذایی

ایمنی غذا

تغذیه و
بیماری ها
تغذیه سلولی
مولکولی
نوتروژنومیکس
و نوتروژنتیک
ارتقأ سلامت
تغذیه جامعه
بیماری های
غیر واگیر و تغذیه
تغذیه
ورزشکاران 

                                                                     منبع: www.ata-nut.org


 
comment نظرات ()
 
 
الفبـای ویتـامیـن ها
نویسنده : سعیده حاجیعلی - ساعت ٧:۳٥ ‎ب.ظ روز دوشنبه ۱٢ تیر ۱۳٩۱
 


یکی از نیازهای اساسی بدن ویتامین ها است که مطالب مندرج در این مطلب اطلاعات کامل ویتامین ها را خدمت شما دوستان ارائه میدهد. چراکه گروهی از کارشناسان تغذیه و طب مکمل در مقاله ای جدید و جامع، اطلاعات مفیدی را درباره انواع ویتامین ها و نقش آن ها در بدن ارائه کرده اند که به شما امکان می دهد درباره نیاز های بدن خود بیشتر بدانید.


1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 بدن انسان شبیه به یک موتور قدرتمند است و درست مثل یک ماشین باید دائما سوخت مناسب به آن برسد. بدن ما باید بطور مرتب با دریافت ویتامین های مناسب و سازگار احیا شود تا بتواند عملکرد صحیحی داشته باشد و درست کار کند. ویتامین ها که بعنوان کاتالیزورها و کوآنزیم ها در بدن عمل می کنند از سلول ها محافظت کرده و نقش های مهمی را در فعالیت های سوخت و سازی بدن ایفا می کنند اما هنوز دانش انسان درباره این ترکیبات ضروری و حیاتی بسیار اندک است. در این مقاله آمده؛ هر یک از ویتامین ها شامل ویتامین A ،C ،D ،E ،K و انواع ویتامین هایB نقش منحصربفرد و جداگانه ای در بدن ایفا می کنند. به استثنای ویتامین های B۱۲ وD۳، ویتامین های A ،B ،C و E از نوع ویتامین های موجود در رژیم غذایی هستند. بسیاری از افراد معتقدند؛ اگر روزی یک عدد قرص مولتی ویتامین بخورند مریض نمی شوند. یا با رسیدن به سن ۴۰سالگی باید بعنوان مکمل یک داروی مولتی ویتامین را به رژیم خود بیفزاید. در واقع اگر مولتی ویتامین ها حاوی آهن و مواد معدنی باشند ممکن است مشکلات گوارشی ایجاد کنند. همچنین برخی از ویتامین ها مثلA، D۳، E وK به دلیل اینکه محلول در چربی هستند مصرف دوز بالای آن ها می تواند تاثیر سمی روی بدن داشته باشند و موجب بروز تغییرات روانی و نورولوژیکی شوند.


 
ادامه مطلب...
comment نظرات ()
 
 
Hyperlipidaemia
نویسنده : مینا تقی آبادی - ساعت ۱٢:۱٥ ‎ب.ظ روز جمعه ۱٩ خرداد ۱۳٩۱
 

Hyperlipidaemia is the term used to denote raised serum levels of one or more of total cholesterol (TChol), low-density lipoprotein cholesterol (LDL-C), triglycerides (TGs), or both TChol and TG (combined hyperlipidaemia).

Dyslipidaemia is a wider term that also includes low levels of high-density lipoprotein cholesterol (HDL-C).1,2 Many types of hyperlipidaemia carry an increased risk of cardiovascular disease (CVD). HDL-C confers protection. It is important as one of the three main modifiable risk factors for CVD (the others being smoking and (hypertension


 
ادامه مطلب...
comment نظرات ()
 
 
اسهال مزمن
نویسنده : مینا تقی آبادی - ساعت ۱:٤٥ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۳٩۱
 

رویکردی به سناریویی چالش برانگیز/ترجمه:دکتر مهدی حیدری‌صفا

اسهال مزمن که به صورت کاهش قوام مدفوع برای بیش از 4 هفته تعریف می‌شود، یک سناریوی بالینی شایع ولی چالش‌برانگیز است. این وضعیت را می‌توان به سه دسته اصلی طبقه‌بندی کرد: آبکی، چرب (سوء جذب)، و التهابی. اسهال آبکی را می‌توان باز هم به انواع اسموتیک، ترشحی و کارکردی تقسیم‌بندی کرد. اسهال آبکی، سندرم روده تحریک پذیر را نیز که شایع‌ترین علت اسهال کارکردی است، شامل می‌شود


 
ادامه مطلب...
comment نظرات ()
 
 
۶ توصیه مفید برای از بین بردن چاقی شکمی
نویسنده : سعیده حاجیعلی - ساعت ٥:٠٤ ‎ب.ظ روز شنبه ۳٠ اردیبهشت ۱۳٩۱
 

شما هم در آرزوی از بین بردن چاقی شکمی خود هستید؟ بله این روزها خیلی‌ها از چربی‌های دور شکم به ستوه آمده‌اند و دلشان می‌خواهد شکم تختی داشته باشند. شاید در گام اول کار سختی به نظر بیاید اما با اندکی تلاش همه کاری شدنی است.

می‌دانید راز موفقیت در چیست؟ تغذیه‌ی متناسب، ورزش، خواب کافی.

در این مقاله کوتاه توصیه‌هایی برای از بین بردن چاقی شکمی و مورد دلخواه شما ارائه می‌دهیم.

 

۱.ورزش، ورزش، ورزش

 

لطفاً ورزش کنید. این که تیتر را آن قدر با تاکید نوشته‌ایم بی دلیل نیست. نتایج پژوهش‌های متعدد نشان داده است برای داشتن شکمی تخت دنبال کردن رژیم غذایی کافی نیست. برای آب کردن چربی‌هایی که دور شکم جا خوش کرده‌اند لازم است که ورزش کنید.

خواهش می‌کنیم در یک باشگاه ورزشی ثبت نام کنید. اگر نمی‌توانید پیاده روی کنید. اگر بهانه می‌کنید که وقت ندارید سعی کنید بعد از کار چند ایستگاه مانده به منزل از اتوبوس یا تاکسی پیاده شده و مسیر را تا خانه پیاده بروید. پشت میز یا فرمان نشستن شما را از ریخت می‌اندازد. از ما گفتن بود.

 

۲.از مصرف چربی‌های ترانس بپرهیزید

 

نتایج پژوهشی که روی میمون‌ها انجام شده است نشان می‌دهد مصرف چربی‌های ترانس حتی اگر غذاهای پرکالری نخورید باز هم باعث تجمع چربی‌ها در ناحیه‌ی شکم می‌شود.

چربی‌های ترانس که از هیدروژنه کردن چربی‌های گیاهی به وجود می‌آیند در تمام محصولات صنعتی حاوی روغن‌های نباتی هیدروژنه وجود دارند. در هنگام خرید مواد غذایی به دقت ترکیبات آن را مطالعه کنید. اگر اسم چربی‌های ترانس و روغن‌های هیدروژنه را دیدید از خرید آن منصرف شوید.

 

۳.مصرف گلوسیدها و چربی‌های امگا ۶ را کاهش و مصرف چربی‌های اشباع نشده ی مونو و امگا ۳ را افزایش دهید

 

داشتن تغذیه‌ای که در آن سهم کمتری به چربی‌های خانواده‌ی امگا ۶ مثل روغن آفتابگردان و روغن ذرت داده شود و در عین حال چربی‌های اشباع نشده‌ی مونو مثل روغن زیتون، زیتون و آووکادو و همچنین امگا ۳ هایی مثل روغن کلزا و گردو بیشتر مصرف شود رژیمی است که از تجمع چربی‌ها در ناحیه‌ی شکم جلوگیری می‌کند. این ادعا نتیجه‌ی پژوهشگران اسپانیایی است که معتقدند برای داشتن شکمی تخت باید مصرف امگا ۳ ها و چربی‌های اشباع نشده‌ی مونو را در الویت برنامه‌ی غذایی‌تان قرار دهید.


 

۴.چربی های اشباع نشده مونو

 

علاوه بر این در طی پژوهش‌های دیگری مشاهده کردند تجمع چربی‌ها در شکم داوطلبانی که تغذیه‌ای سرشار از چربی‌های اشباع نشده‌ی مونو داشته‌اند کمتر بوده است. برعکس افرادی که رژیمی سرشار از گلوسیدها (نان و مشتقاتش، مواد غذایی شیرین، سیب زمینی) دارند بیشتر از ناحیه‌ی شکم چاق می‌شود. به علاوه این داوطلبان از مقاومت انسولین نیز رنج می‌بردند.

نتایج پژوهش دیگری که در دانشگاه یِل روی افراد نسبتاً چاق انجام شد نشان می‌دهد داشتن یک رژیم غذایی سرشار از چربی‌های اشباع نشده‌ی مونو در عرض ۲۸ روز میزان چربی‌ها را ۳۳ درصد کاهش داده است. داوطلبان شرکت کننده در این پژوهش در حدود ۴ کیلو وزن و ۵ سانتی‌متر سایز کم کردند. البته تحقیقات در این باره همچنان ادامه دارد.

 

۵.میوه‌های بدون هسته مثل بلوبری و مورد صحرایی میل کنید

 

شاید بگویید وقتی بلوبری در ایران وجود ندارد چرا این همه تاکید می‌کنیم. حق با شماست. اما توجه داشته باشید که ما خواننده‌هایی داریم که خارج از ایران زندگی می‌کنند و به این قبیل میوه‌ها دسترسی دارند. علاوه بر این تاکید ما برای این است که راه واردات یا به نوعی کشت این قبیل محصولات در ایران رواج یابد. بلوبری بسیار مفید است.
مصرف چربی‌های ترانس حتی اگر غذاهای پرکالری نخورید باز هم باعث تجمع چربی‌ها در ناحیه‌ی شکم می‌شود

نتایج پژوهشی که در سال ۲۰۰۹ روی موش‌های آزمایشگاهی انجام شد نشان می‌دهد مصرف زیاد مورد صحرایی چربی‌های دور شکم را کاهش می‌دهد. در واقع با وجود این که این موش‌های آزمایشگاهی غذاهای خیلی چربی نیز می‌خوردند اما با مصرف زیاد مورد صحرایی تجمع چربی‌های شکمشان کمتر شده است. به عقیده‌ی محققان آنتی اکسیدان‌های موجود در مورد صحرایی سوخت و ساز گلوسیدها (از دلایل به وجود آورنده‌ی چربی‌های دور شکم) را بهبود می‌بخشند.

 

۶.گیاه شیرین بیان بجوید

 

بر اساس نتایج یک پژوهش ژاپنی که در سال ۲۰۰۷ انجام شد، فلاوونوئیدهای موجود در گیاه شیرین بیان از تجمع چربی در ناحیه شکم جلوگیری به عمل می‌آورند. توصیه می‌کنیم به جای آدامس یا آب نبات چوب گیاه شیرین بیان را بجویید.


 
comment نظرات ()
 
 
ترفندهای خارق العاده برای کاهش وزن
نویسنده : سعیده حاجیعلی - ساعت ٩:٤٠ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ۳۱ فروردین ۱۳٩۱
 

شما که تمایل دارید وزنتان را کاهش دهید و یا حداقل آن را کنترل کنید، آیا از روشهای تکراری و بی فایده کاهش وزن خسته شده اید؟ این هشت استراتژی کم کردن وزن ممکن است عجیب به نظر برسند اما در حقیقت کاملاً علمی می باشد. از این ابزارهای ساده استفاده کنید تا بتوانید تناسب اندام خود را حفظ کنید. اگر از چاقی ناخواسته رنج می برید سعی کنید این رازها را برای کاهش وزن موفق، یاد بگیرید و بکار ببندید.

1. با دستی که معمولاً کار می کنید، غذا نخورید

یک مطالعه جدید جالب روش مقابله ساده ای برای بدون توجه خوردن، که اغلب با تماشای تلویزیون یا فیلم همراه می شود، ارائه می کند: فقط دستی را که با آن غذا می خورید، عوض کنید. حالا کمتر می خورید. پژوهشگران یک بسته پاپ کورن تازه یا پاپ کورن یک هفته مانده سرد، مرطوب و اسفنجی را به صورت رندم در دست علاقه مندان به فیلم و تلویزیون دادند. آنها اغلب گفتند در طی تماشای فیلمها پاپ کورن را چه تازه و چه مانده، تا آخرش خوردند. اما در آزمایشی دیگر، دانشمندان دریافتند که وقتی از افراد خواسته شد برای خوردن از دست دیگرشان استفاده کنند، 30 % کمتر خوردند.


 
ادامه مطلب...
comment نظرات ()